LeesplankjeBillabong

Home

Basisschool

Voortgezet onderwijs

Tarieven

Wie ben ik?

Contact

Route

Waarom Remedial Teaching voor basisschoolleerlingen?

Op de basisschool doen de leerkrachten er alles aan om uit de kinderen te halen wat erin zit. Waarom is dat niet altijd voldoende? Omdat kinderen erg verschillend zijn en ieder hun eigen cocktail nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Bij sommige kinderen is het recept van deze cocktail moeilijk te vinden. Het kind "verbloemt" misschien de werkelijke oorzaak van het achterblijven, doordat het maniertjes heeft gevonden om ermee om te gaan, of omdat uw kind erg onzeker is. Bij andere kinderen zijn de ingrediënten slecht verkrijgbaar. Het is soms bijvoorbeeld nodig om een kind 1 op 1 te begeleiden en dat is niet op alle scholen mogelijk. Of wellicht klikt het niet zo tussen het kind en de leerkracht en kan het kind daardoor niet helemaal laten zien wat het kan. De timing van de cocktail kan ook verkeerd geweest zijn. Een kind was bijvoorbeeld nog niet toe aan het leren van de spellingsregels toen het deze in zijn/haar glaasje kreeg en daardoor zijn deze regels nooit echt binnen gekomen.
Als een kind iets mist in zijn/haar cocktail, dan kan een remedial teacher uitkomst bieden door op zoek te gaan naar de missende ingrediënten en deze aanvullen, zodat het kind zijn/haar dorst kan lessen.

Groep 7 en 8
Zit uw kind in groep 7 of 8? Dan zijn er spannende tijden aangekomen. Binnenkort moet duidelijk worden naar welke vervolgopleiding uw kind gaat en dat is een belangrijke beslissing die soms moeilijk nog achteraf te veranderen is. In deze jaren is het dus extra belangrijk dat uw kind laat zien wat het kan en dat de aangeboden cocktail goed afgestemd is op uw kind. In groep 7 doet uw kind waarschijnlijk mee aan de Entreetoets en in groep 8 komt de Citotoets. Deze toetsen kunnen erg bepalend zijn voor de toekomst en het is dus belangrijk dat er niets in de weg staat van uw kind om te laten zien wat het kan.

Na de keuze van de vervolgopleiding komt de moeilijke stap naar een totaal nieuwe school. Op veel fronten moeten kinderen wennen: nieuwe vakken, nieuwe docenten, nieuw gebouw, nieuwe vrienden, veel huiswerk, etc. Als een kind met een complete cocktail aan deze stap begint, is het halve werk al gedaan. Concreet betekent dit dat uw kind geen belangrijke onderdelen mist in de basis van de Nederlandse en Engelse taal en rekenen. Verder hebben veel kinderen baat bij voorbereiding op manieren van leren, zodat ze direct aan het begin van het voortgezet onderwijs weten hoe ze dingen moeten aanpakken.

Werkwijze
Als u het vermoeden heeft dat uw kind iets mist in zijn/haar cocktail, gaan we allereerst samen om de tafel om te bespreken waar uw kind tegenaan loopt. Dit intakegesprek is kosteloos en uw kind is daarbij aan- of afwezig, afhankelijk van uw voorkeur. Als de missende ingrediënten al bekend zijn, dan kan direct begonnen worden met de aanvulling daarvan in de vorm van 1 op 1 begeleiding, waarbij plezier in leren altijd voorop staat. Als de missende ingrediënten onduidelijk zijn, begin ik met het afnemen van test(en) om een betere kijk te krijgen op de problemen. Aan de hand daarvan stel ik een handelingsplan op waarin beschreven staat wat de (vermoedelijke) missende ingrediënten zijn en hoe we die gaan aanvullen. Nadat ik dit handelingsplan met u en uw kind heb besproken, beginnen we met de begeleiding.